۱۳۹۳ مهر ۲۲, سه‌شنبه

لوکانیکوس٬ سگ نماد اعتراضات مردمی در یونان

 لوکانیکوس٬ سگ معترض یونانی که همواره در صف اول اعتراضات مردمی یونان بود، بر اثر سکته قلبی جان باخت. 
 لوکانیکوس «Loukanikos» افسانه ای بخاطر شرکت بی باکانه اش در درگیری با پلیس ضد شورش آتن٬  بین سال های ۲۰۰۸ -٬۲۰۱۲ در اوج بحران منطقه یورو شناخته شده است. این سگ که به نماد مبارزات مردمی یونان تبدیل شده بود، تقریبا در همه ی اعتراضات چند سال اخیر یونان شرکت داشته.
هر کجا مردم بودند٬ او هم در میان شان بود.
 لوکانیکوس در سال ۲۰۱۲ از وظیفه خود به عنوان معترض حرفه ای بازنشسته شد و خانواده ای مهربان میزبانی او را برعهده گرفتند. او ده سال زندگی کرد. 
مجله تایم در سال ۲۰۱۱ این سگ را بعنوان حیوان سال برگزیده بود.
به گفته  Petros Katsakos روزنامه نگار Avgi، سلامتی لوکانیکوس بخاطر استنشاق بیش از حد گاز اشک آور و لگدها و ضربه های باطوم پلیس ضد شورش آسیب دیده بود.
خانواده ای که میزبان Loukanikos بود آخرین لحظات او را اینچنین توصیف کردند: "او بر روی مبل روی دراز کشیده و خواب بود. ناگهان قلبش از حرکت بازمی ایستد. Loukanikos رفت...  
بدرود سگ قهرمان
به یاد لوکانیکوس شجاع، سگی آزاد و آزاده٬ با احساس و شعوری بیشتر از برخی از انسان ها...
و با یادی از تمامی سگ های خیابانی که در سرتاسر جهان بی رحمانه کشته می شوند و مورد ستم و آزار قرارمی گیرند.
من لوکانیکوس سگ شورشی هستم. پایان راه من فرا رسید اما مبارزه همچنان ادامه دارد...
من صاحب ندارم ولی دوستان زیادی دارم
افراد بی خانمان و سرگردان دوستان خوبی هستند
من به کسی نیازی ندارم که مرا بگرداند٬ خودم می توانم هر کجا که خواستم بروم.
شهر من
سگ ها و آدم ها، در سرتاسر خیابان. ما برای این انقلاب دلیل داریم.
در انتظار آغاز راهپیمایی
هرگاه توسط پلیس ضد شورش گاز اشک آوری شلیک می شد٬ دیگر هوایی برای تنفس وجود نداشت و دود و شعله ی آن درست جلوی پای او منفجر میشد زیرا لوکانیکوس همیشه آنجا بود تا برای دفاع از حقوق مردم٬ کپسول گاز اشک آور را بردارد و به سمت پلیس ضد شورش پارس کند. و...گاهی هم به خودروی حامل نمایندگان.
همگام با مهاجران و پناهجویان٬ در تظاهرات برای دفاع از حقوق پناهندگی
من اینجا هستم، در خارج ساختمان Nomik که در آن ۳۰۰ پناهنده، دست به اعتصاب غذا زده‌اند. امروز، ۵۵ نفر از آنها را در شرایطی بد٬ در بیمارستان بستری هستند و در معرض خطر ابتلا به آسیب های غیر قابل برگشت به سلامتی آنها. اما دولت یونان٬ بی تفاوت نسبت به درخواست آنها٬ حتا تمایلی به صحبت کردن درباره آنها را ندارد٬ گویی آنها اصلن وجود ندارند. 
در مسابقه آزاد دوچرخه سواری٬ من وحشتناک سریع هستم
در راهپیمایی دگرباشان
و صد البته در اعتراض به تجارت پوست حیوانات
همراه با معترضان موتورسوار. من ۲۰ کیلومتر همراه آنها دویدم و با آنها بازگشتم.
در داخل ایستگاه مترو Syntagma، همراه با دوچرخه سواران آتن. آنها خواستار اجازه حمل دوچرخه در داخل قطار مترو بودند. چند ماه بعد این اجازه به آنها داده شد.
همراه با اعتراض کارکنان خطوط هوایی المپیک یونان
کشاورزان یونانی روبروی پارلمان٬ به عنوان اعتراض بطری های شیر را پرتاب می کردند. شرکت های چند ملیتی لبنی بزرگ٬ شیر را از کشاورزان به بهای ناچیز می خرند و با قیمت های بسیار بالا به مردم می فروشند. سگ شورشی در کنار کشاورزان است و از این تظاهرات "خوشمزه" لذت می برد".
همواره پیشگام و در صف اول. کارکنان مطبوعات در اعتصاب هستند و به اخراج های روزافزون اعتراض می کنند.
 در سپتامبر ٬۲۰۱۱ به درخواست اتحادیه های کارگری پلیس٬ ماموران پلیس یونان در اعتراض به تدابیر ریاضت اقتصادی تظاهرات کردند. بنا به گفته شاهدان عینی٬ لوکانیکوس٬ در ابتدا بین دو طرف مخالف٬ هر دو با لباس پلیس گیج شده بود اما هنگامیکه پلیس ضد شورش به همکاران خود حمله کرد٬ او بلافاصله طرف "کسانی که مورد حمله قرار گرفته بودند را گرفت."
دولت جهت حفظ سلامت مردم قانونی تصویب کرد که کشیدن سیگار در اماکن عمومی ممنوع باشد. در عین حال بسوی مردم گازاشک آور و بمب های دودزا پرتاب می کند. انسان ها بیش از اندازه در تناقض هستند یا احمق... شاید هم هردو.
نوار عبور ممنوع
من و سگ های هار
من فقط پارس می کنم٬ گاز نمی گیرم.
شما بهتر است یک سگ خیابانی آزاد باشید تا یک مزدور یا سیاستمدار فاسد.
 پس از یک نبرد پرتاب سنگ
در جمع خبرنگاران
من همیشه هم در حال شورش و اعتراض نیستم. خیابانگردی یکی از سرگرمی های من در شب های آرام است...
برخی می پرسند اگر من یک سگ خیابانی هستم پس چرا قلاده دارم؟ بسیاری از سگ های خیابانی در شهر آتن تحت مراقبت تیم های داوطلب می باشند مانند واکسیناسیون، عقیم سازی، درمان ... و غیره. گردنبند قرمز برای سگ های ماده است و گردنبند آبی برای سگ های نر.
آهنگی برای من از David Rovics
Lots of folks are revolting 
**They've had enough of this sh
The rich are getting richer 
They're saying “that's it” 
But with Louk it's different, that's clear 
As he emerges from the fog 
Let's hear it for Loukanikos 
The riot dog 

It's a fight between people 
But he is no pawn 
He knows exactly 
Which side he's on 
In the machine of capital 
He is no cog 
Let's hear it for Loukanikos 
The riot dog 

He barks at the cops 
And he has no fear 
He stands his ground 
When the batons are near 
He's got a fan page on Facebook 
But he's got no time for a blog 
He's Loukanikos, the raucous, the righteous 
The riot dog 

When a smoke bomb comes towards him 
He kicks it back at the fuzz 
No he acts a bit different 
Than a normal dog does 
No time to lie in the sun 
Or go swim in the bog 
Let's hear it for Loukanikos 

The riot dog
چند ویدیو از  لوکانیکوس را در اینجا و اینجا و اینجا تماشا کنید
 کسي كه حفظ جان را مقدم بر آزادی بداند، لياقت آزادی را ندارد.
«بنجامين فرانكلين»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر