۱۳۹۲ خرداد ۱۰, جمعه

ماجرای من و صفحه فیسبوک جوان مرگم!!!

دیگر نه فریادی و نه فریادرسی...
این هم تصویر صفحه ناکام و جوان مرگ بنده در روزهای آغازین تولدش!!!
با اینکه هیچوقت از فیسبوک خوشم نمیامد، برای اینکه با دوستداران حیوانات در ایران بیشتر رابطه داشته باشم، دل به دریا زدم و یک صفحه ای باز کردم...
هر چند که بخاطر فیسبوک، کلی از وبلاگ نازنینم که به اسم و آدرس و شماره شناسنامه پدر و... کاری نداره، غافل شده بودم!!!
این جناب مارک زاکربرگ، رییس سازمان ضد اطلاعات فیسبوک،  اولش می گفت باید ٣٠ تا لایک داشته باشم تا بتونم آدرس درست کنم!!!
بعد از اینکه ٣٠ تا لایک پیدا کردم، زیرش زد و گفت باید شماره تلفن بدم؟!!!

ما هم از خیر آدرس گذشتیم و بدون آدرس به کارمون ادامه دادیم...تا امروز که گفت اگه شماره تلفن ندی، فیسبوک بی فیسبوک!!!
خلاصه اینکه صفحه نازنینم رو بست!!!

البته همه تقصیرها را هم گردن مارک گرامی نیندازیم که شاید یکی از دوستداران حیوانات گزارش بنده را داده؟!
بهرحال اگه هوس بود همین یک بار بس بود!!!

ولی... ولی در همین زمان کوتاه آنچه را که می خواستم راجع به دوستداران حیوانات در ایران و فیسبوک های آنها بدانم، دانستم!
این هم نتیجه گشت و گذار کوتاه من در صفحه های گوناگون دوستداران حیوانات در ایران:
نخست اینکه مطالب راجع به محیط زیست، بین دوستداران حیوانات در ایران، طرفداری ندارد و کسی آنها را نه لایک می کنه و نه به اشتراک می زاره! البته این رو از تجربه صفحه خودم می گم که تقریبا هیچکدام از مطالب مربوط به محیط زیست به اشتراک گذاشته نشدند و برخی تنها چند تا لایک شدند.

بیشتر دوستداران حیوانات کاری به این ندارند که مطلب در چه موردی است، بیشتر به این نگاه می کنند که کدام صفحه معروف آن را پست کرده بعد آن را به اشتراک می گذارند و لایک باران می کنند!!!
بعضی وقت ها هم عکس ها و مطالب صفحه های دیگران را به اشتراک نمی گذارند بلکه به نام خودشان در صفحه شان می گذارند و ٥٠٠ تا هم لایک می گیرند!!! مانند این عکس که من با نام عکاس انگلیسی اش گذاشته بودم و چند تا لایک خورد و چند نفر هم صادقانه به اشتراک گذاشتند و چند روز بعد، توسط صفحه دوستداران حیوانات که خیلی هم نسبت به عکس دزدی حساسیت داره، به این روز درآمد!!! و البته چند صفحه دیگر هم همین کار را کردند که نمی خوام ازشون نام ببرم!!!
تجربه دیگرم این بود که تا صفحه های مختلف دوستداران حیوانات و تمام عکس ها و مطالبشون رو لایک نکنی، هر چند هم که مطلبت با ارزش و مهم باشه، کسی لایکت نمی کنه و به اشتراک نمی زاره!!!
خلاصه اینکه برخی بیشتر سرشون به گروه بازی گرمه تا حقوق حیوانات!!! و صد البته حرص لایک!!!
برخی از دوستداران حیوانات در ایران فکر می کنند صرف گذاشتن چند عکس سگ و گربه و نوشتن یک جمله محبت آمیز و بیشتر وقتها لوس و بیمزه، ایرانیان حیوان ستیز را تبدیل به حامیان حیوانات می کنه؟!!! تازه ده ها و صدها نفر هم این عکس ها را لایک می کنند و به اشتراک می زارن!!!
بعدش اینکه اگه کمتر از گل بهشون بگی و نظرت رو راجع به مطالب و تصاویرشون بیان کنی یا انتقادی کنی، دیگه اون دو تا دونه لایک خشک خالی رو هم دریغ می کنند!!! و یا کلن ممنوع الورود می شی به صفحه شون و حق اظهار نظر نداری!!!
در همین مدت کوتاه، نزدیک به صد صفحه دوستداران حیوانات دیدم که کارشون یا پیدا کردن عکس سگ و گربه است و یا اگه مطلب کم بیارند مطالب و عکس های صفحه های دیگر رو به اشتراک می گذارند! و همه هم شبیه به هم هستند! حیف از این همه علاقه و وقت و نیرویی که بیهوده هدر می رود و می شه صرف کار با ارزش تری برای حیوانات کرد...

برخی هم فقط صفحه ای باز کرده اند و ماه هاست که مطلبی در آن ننوشته اند.
 و تا دلتون بخواد صفحه های خرید و فروش حیوانات!!!
دوستی هم پیشنهاد کرد که از گذاشتن عکس های دلخراش (واقعیت و حقایق تلخ) خودداری کنم وگرنه مردم آنلایکم می کنند!!! هر چند که این دوست ندیده و آدمین با تجربه، از به اشتراک گذاشتن عکس ها و مطالب خوش سرانجام بنده هم خودداری کرد!!!
و اما یکی از کارهایی که در میان تقریبا همه ی این صفحه ها مد شده، اینه که نام صفحه شون رو درشت روی عکسهای بی زبان می گذارند که مثلا برای خودشون تبلیغ کنند!!! و نصف عکس را نام اینگونه صفحه ها پوشانده!!!

و جالب اینکه یکی از نخستین کسانی که با او صحبت می کردم پرسید که چرا برای صفحه ام در صفحه های دیگر دوستداران حیوانات تبلیغ نمی کنم؟ من هم پاسخ دادم اهل تبلیغ برای صفحه ام نیستم و کلکسیون لایک جمع نمی کنم. او پاسخ داد کار خوبی می کنی!!! مردم اگر مطلب خوب باشد خودشون می آن!!! و جالب اینکه همین دوست گرامی که بسیار هم فعال و نیکوکار هست، وقتی ازش پرسیدم حیف نیست؟ چرا اصالت عکس را با نوشتن نام صفحه ات خراب می کنی؟ در پاسخم گفت برای تبلیغات است!!! البته این دوست گرامی هم بجرم اینکه پیشنهاد داده بودم برای اعتبار بیشتر منابع خبرهایشان را ذکر کنند، بنده را از الطاف خودشان محروم کردند!!! و دیگر نه لایکی و نه به اشتراک گذاری!!! و نه گپی... البته من هنوز هم ارادتمند ایشان هستم!
یکی دیگه از این دوستان فیسبوکی هم، پس از اینکه دید به چند صفحه به اصطلاح دوستدار حیوانات بند کردم، کلی تشویق کرد که بیا این صفحه های قلابی دوستداران حیوانات را که از نام حیوانات سوءاستفاده می کنند را افشا کنیم و بنده هم کلی وقت گذاشتم و چند روز پی در پی، صفحه های آنها را زیرو رو کردم و وقتی هم که نتیجه آنرا پست کردم، دوست مشتاق مون با یک لایک خشک و خالی همکاری خودش را نشان داد و حتی زحمت به اشتراک گذاشتن آن را هم به خودش نداد!!! و... با سپاس از تنها دوستی که این افشاگری را به اشتراک گذاشت...

یکی دیگه از تجربیات بنده در دنیای فیسبوک این بود که تا عکس چند حیوان لت و پار شده را در صفحه شان نگذارند، دوستداران حیوانات، قرانی هم کمک نمی کنند!!! و وقتی یکی از این عکس ها گذاشته شود، سیل لایک و اشتراک سرازیر می شه و... کمی هم کمک مالی!!!
سرتون رو درد نیارم...خلاصه اینکه تجربه خوبی بود و گفتنی زیاده!!!
با صد سپاس از تمامی دوستداران راستینی که با دست خالی به حیوانات دردمند و ستم دیده ایران کمک می کنند... و آنان که با اینترنت لاک پشتی ایران و تمام مشکلات و سنگ اندازی های قانونی و غیرقانونی، تلاش می کنند پلی باشند میان حامیان حیوانات در ایران.
و درود به دوستان ندیده ای که من افتخار آشنایی با آنها را در این مدت کوتاه از طریق فیسبوک پیدا کردم.
با آرزوی اتحاد و همبستگی بیشتر میان دوستداران حیوانات در ایران.

و با سپاس از ٣١٤ دوستی که در طول این دو ماه صفحه مرا لایک کردند و مخصوصن عزیزانی که تشویق می کردند که کارم را و شیوه ام را ادامه دهم.
بدرود فریاد بی فریادرس... دگرباره سلام شبآهنگ!

شبانگاهان که می نالد شبآهنگ
شود با من شبآهنگی همآهنگ
...تو و آن بانگ و غوغای شبانه
من وشب زنده داری با شبآهنگ

فریدون مشیری

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر